01
Mar
10

makam kota buruk

Hãri Ahãd pãgi terbãbãs ke Pãgoh, Muãr. Konon nãk tengok becã gergãsi yãng sudãh porãk perãndã.

Tibã di Bukit Pãsir, terujã nãk ke Tãpãk Sejãrãh Kotã Buruk pulãk. Dãri simpãng di Sungãi Terãp, terlãjãk kehujung Tãnjung Olãk. Pãtãh bãlik ke Bukit Pãsir. Pergi lãgi ke Kãmpung Selãbu. Adã pãpãntãndã tunjuk mãsuk ke lãdãng kelãpã sãwit. Mãsuk sãmpãi pondok buruk ãdã tigã simpãng. Tãkut tersesãt keluãr bãlik ke jãlãn kãmpung tãnyã ãtuk yãng sedãng buãt rumãh. Anãk ãtuk sãnggup hãntãr (nãik motor) mãsuk bãlik ke lãdãng kelãpã sãwit. Sãmpãi di pondok buruk yãng tãdi disuruhnyã jãlãn kãki sejãuh 300 meter meredãh belukãr dãn semãk sãmun.

Tibã di tebing Sungãi Muãr ãdã pãpãntãndã Jãbãtãn Muzium negãrã. Tentãng Kotã Buruk yãng pernãh didiãmi Pãrãmeswãrã. ãdã duã mãkãm lãmã berlilitãn kãin kuning. Mãkãm lãin tidãk kelihãtãn mungkin bertãburãn dibãwãh semãk sãmun.

Terimãkãsih pãdã ãnãk ãtuk yãng sãnggup hãntãr hinggã ke tãpãk mãkãm. Bãgi RM50 sudãh.

Notã: terimãkãsih pãdã follower nombor 10 (bluecity), nombor 11 (anie), nombor 12 (nohas), nombor 13 (mama sarah syimir) dan nombor 14 (ase1) yãng sudi ke blog tunbegiã yãng tiãdã ãpã-ãpã ini.🙂

Gãmbãr diãtãs: rentetãn peristiwã menjejãk mãkãm Kotã Buruk, Jorak,


10 Responses to “makam kota buruk”


  1. 1 azieazah
    March 1, 2010 at 9:35 am

    Salam TUN..lama sungguh saya tidak ke Muar..Teringin juga hendak melihat Makam Kota Buruk…

  2. 2 nohas
    March 1, 2010 at 11:22 am

    Sangat suspens tengok kubur ada lilitan kain kuning ni..

  3. 3 secangkir madu merah
    March 1, 2010 at 11:24 am

    teringin nak ke muor..klu sesat kesana nak cari anak atuk yg baik hati itewwww…tak sangka lak SMM belum menjadi follower…

  4. 4 IRIS
    March 1, 2010 at 12:26 pm

    Belum pernah lagi melihat Makam Kota Buruk. Salam 1 Mac TB.

  5. 5 mamai
    March 1, 2010 at 2:07 pm

    beca besar kat sempadan antara melaka dan johor di sungai rambai tu hmmmmm satu pembazirana bila tak dijaga

  6. 6 mama | sarah | syimir
    March 1, 2010 at 4:28 pm

    hehee..sama2… :)walaupun sy orang muar, belum sampai lagi ke tempat2 yg ditulis TB tu…😦

  7. 7 Mak Su
    March 1, 2010 at 5:12 pm

    kesan tinggalan kotanya tak ada?

  8. 8 Erna
    March 1, 2010 at 6:14 pm

    salam TB..tak pernah tau pun adanya makam kota burok itu..

  9. 9 cacah
    March 1, 2010 at 9:28 pm

    lama tak komen… haha.. susah nak bukak blogger di opis… malam2 da malas… huhu…

  10. 10 Nadri aka AyahAiman
    March 2, 2010 at 9:20 am

    dah macam ahli arkeologi TB nih!! sanggup meredah semak & belukar utk dijadikan bahan di blog ini..p/s: jgn lupa pergi ke tengok batu putih (tepi jalan peserai – pt sulong)..org kg kata batu tu warna putih & hidup..


Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s


Thunbergia Laurifolia

Thunbergia Laurifolia

Seorang lelaki, sudah lanjut usia, tinggal berasingan di ibukota. Suka bunga-bungaan, tapi bukan jiwang. Suka kereta-kereta, tapi bukan mat rempit. Suka fotografi tapi bukan photographer. Eh, suka suki haku lohh.

yang lampau


%d bloggers like this: