30
Mar
10

山羊阴茎 – pelir kambing

一棵树(废话)这棵树叫做 : 山羊阴茎

The name “pelir kambing” or “peler kambing” (山羊阴茎 ) means goat’s penis in English. This is a medium sized tree of approximately 10 meters tall. Bark with lenticels & ringed. This plant can be easily identified by its matured reddish orange fruit in always in twins. Believed to be a cure for hernia and stop severe bleeding following birth. [+ on the Lambir Waterfall’s hut ]

看到了!不是我们要找的那个啦,这么小

8.31am: Bertolak dari rumah penginapan Piasau. Sarapan di warung Hole No. Nine. Mee jawa sudah.

9.44am: Tiba di Lambir Park Headquarters. Jalan hala ke Bintulu sama macam pergi ke Gua Niah last week. Memang kompleks taman yang sedang diupgradekan. Pas bayar tiket di kaunter (RM10 sorang), beli air mineral botol besar.

10.03am: Mula perjalanan dari pintu Denai Utama (Main Trail). Ada amaran tertulis – semua pelawat dikehendaki meninggalkan kawasan hutan selewat-lewatnya pukul 4.00pm. Pastu mula melintasi jambatan kayu. Pastu mula menyusuri denai hutan.

10.07am: Tiba di pokok ‘peler kambing’ (Tara manang, Tabernaemontana macrophylla, Apocynaceae). Seronok gilerr. ;-D Pokok lain yang ditanda nama pun banyak juga. Engkabang Jantong (Shorea macrophylla, Dipterocarpaceae), Kapur paji (Dryobalanops Lanceolata, Dipterocarpaceae), Selunsur, Melaban (Tristaniopsis sp. Myrtaceae), Fishtail Palm, Dudur (Caryota mitis, Palmae) dll.

10.12am: Tiba di jambatan gantung kuning.

10.16am: Tiba di waterfall kecil yang pertama.

10.18am: Tiba di pokok tinggi lagi besar yang berwarna merah menyala dan terang.

10.23am: Tiba disimpang ke Pantu Trail. Dan ETA ke Latak Waterfall lagi 180meter.

10.24am: Tiba di waterfall kecil yang kedua. Menyusuri jambatan kayu.

10.28am: Tiba di tandas awam. Selain tandas, digunakan juga tempat mandi dan menukar baju. Ada beberapa tempat berteduh.

10.29am: Tiba di papan tanda utama Latak Waterfall. Beberapa meter ke hadapan sudah tiba di airterjun Latak. Nampak macam menarik tapi kamek taknak mandi lah pulak. Lagipun takde orang kat situ lagi.

10.44am: Renjer datang dan mengambil tempat (sambil membuka baju – panaslah tuh) di pondok lifeguard yang disediakan.

11.01am: Kamek mula melangkah pulang keluar.

11.21am: Tepat 20 minit sudah berada diluar (tempat parking kereta lorr).


去lambir hill主要是去看瀑布,而在抵达瀑布所在地之前,必须穿越森林。因此,这趟瀑布之旅也算是丛林追踪了。


23 Responses to “山羊阴茎 – pelir kambing”


  1. 1 DrSinga
    March 30, 2010 at 7:28 am

    sungguh dot dot dot pokok itu…🙂

  2. March 30, 2010 at 8:42 am

    blog abang kuih canggih nie….nak tanya sikit lagi ptg ni bole ke,jangan mare ye…

  3. March 30, 2010 at 9:22 am

    salam

    hahaha tajuk mengejut kan kikiki… sonotnya jalan2🙂

  4. March 30, 2010 at 9:50 am

    teringat suatu ketika dulu, buah ni digunakan untuk mengelakkan dari encik kambing mengganggu tanaman.

    kalau dah masak buahnya nampak sedap, merah macam buah epal. tapi tak boleh dimakan…

  5. March 30, 2010 at 11:59 am

    dari zaman kanak2 lagi dah tahu ada pokok pelir kambing sbb nya pokok ni masih ada lagi di jln2 kat umah mak zue.

    nape ek gambo2 tu ada tulisan cina…[…]

  6. March 30, 2010 at 1:36 pm

    Pelik sungguh pokok ni…nama pun pelik…

  7. March 30, 2010 at 2:36 pm

    wahhh..pokok pun ada nama pelir kambing..ingatkan pelir kambing betul..huhuhu..

  8. March 30, 2010 at 9:00 pm

    tb buat kajian apa kat sana tu…

  9. April 3, 2010 at 12:34 pm

    Wah!Tun pandai tulis mandarin,saya pun tak tahu.

  10. 22 ezat
    July 23, 2010 at 3:45 pm

    i really need your help regarding this plant for my final year project.could u please help me??


Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s


Thunbergia Laurifolia

Thunbergia Laurifolia

Seorang lelaki, sudah lanjut usia, tinggal berasingan di ibukota. Suka bunga-bungaan, tapi bukan jiwang. Suka kereta-kereta, tapi bukan mat rempit. Suka fotografi tapi bukan photographer. Eh, suka suki haku lohh.

yang lampau


%d bloggers like this: