22
Apr
10

aku bukan petani

When transferring a store-bought goldfish to a pond or tank, the temperature in the transport container should be equalized by placing it in the destination container for at least 20 minutes before releasing the goldfish.

Bukan pertama kali Tun beli ikan, pelbagai ikan dulu-dulu. Sebenarnya dah serik. Sebab semua ikan itu mati begitu saja.

Kelmarin sudah degil gatal beli yang baru. Akuarium yang kecik jer. 4 ekor ikan emas sudah. Hitam, silver, merah dan merah lagikk. Letak atas petisejuk yang lama.

Isnin kelmarin tak sampai 24 jam, sekor dah tergolek dogg – padam. Pagi-pagi nih tengok semua dah padam. ;-(

Citer lain, masa haku blog hopping (hopping sangatlah kanns). Haku terjumpa 3 blog berikut yang menarik perhatian.

1 – Chimneys of Malaysia oleh en_Thomas. Pasal serombong yang terdapat di tanahair.
2 – Jom Naik Bas! oleh en_Ishak, sorang rakyat pulau Temasek. Pasal bas-bas yang bukan saja terdapat di pulau disana disana, tetapi juga di tanahair.
3 – Mat Motor Besar pun leh menang kereta Toyota Camry 2.0 dalam cabutan Sijil Simpanan Premium BSN. Citer dalam blog Lang Bikers.


38 Responses to “aku bukan petani”


  1. April 22, 2010 at 12:30 am

    Tergolek dogg??? Ahaks.. First time lak dengar.. ;p

    ~ erkk.. abes tu ikan tu watpe? goreng ke?

  2. April 22, 2010 at 6:55 am

    kolam depan rumah tu dah lama tak ada ikan.. last beli hari tu semua tergolek dog hehe

  3. April 22, 2010 at 8:37 am

    bela aje ikan puyu
    hehehe..ikan yg poyo sekali ;p

    sya tak boleh nak bela kucing,enpakwe kata nanti kucing mati bunuh diri
    huhuhuuu…sadiskan?

  4. April 22, 2010 at 9:06 am

    bkn petani, dan bukan penternak ikan juge. haha

  5. April 22, 2010 at 9:29 am

    SALAM…nice blog! thanx sudi singgah blog sunyi saya tu…
    salam kenal yer… tergolek dogg…ingatkan saya dan kaum kerabat sy jer guna perkataan tu…hehehe

  6. April 22, 2010 at 10:14 am

    Salam….

    Mesti terlebih bagi makanan…sbb ikan emas nie..mana boleh bg makan byk2…
    Lagi satu jgn letak akurium atas peti ais….ada lah sebabnya…klu tak caya..
    tnya dgn tokeh kedai yg jual ikan tu yeaa….
    Sy pun ada bela ikan emas…tp hidup sampai sekrg…
    Nak bela ikan nie..ada juga petua dan pantang larangnya…

  7. April 22, 2010 at 10:56 am

    dulu time kecik2 pernah jugak ikan emas belaan mati..
    ayah gue selamber ajer goreng bagi kucing makan..
    nasib baik dia tak buat asam pedas..

  8. April 22, 2010 at 11:50 am

    maza suka kucing.. mau bela kucing, tapi kat rumah maza tak dibenarkan bela kucing.. jadinya bela ajelah kutu kat kepala.. bela juga kanzzz.. pets juga kanzzz.. heheheh

  9. April 22, 2010 at 11:55 am

    kenapa pulak mati? baik bela ikan laga..😀 dalam botol pun bleh hidup…

  10. April 22, 2010 at 12:40 pm

    salam sahabatku..
    alahai kawan..bela je kucing bukan susah pun..heheh..

    suri suka tengok ikan berenag2 dlm air..sejuk mata yang memandang ka..heheh

  11. April 22, 2010 at 1:19 pm

    teringat adik masa kecik2 dulu suka beli ikan2 halus, lps tu semua pun mati. siap tanam lagi satu liang..hehe

  12. April 22, 2010 at 1:54 pm

    merah sangat la magah…..

  13. April 22, 2010 at 1:59 pm

    ajal dah sampai… dh2 udah.. jgn gatai2 nk beli lagi.. babap tangan tue karang

  14. April 22, 2010 at 2:04 pm

    hagak nyer x suai kot aqurium tu letak atas peti ais.
    hasben malasz bela ikan setakat nie ok jer
    bela udg yg x bpe nak menjadik………

  15. April 22, 2010 at 2:40 pm

    salam,

    den pernah gak bela ikans,
    mula2 nak balik kpg pun den bawa balik sekali ikans tuh letak seat sebelah depan
    lama2 den balik balik kpgs seminggu
    den tinggal jer kat kl
    balik2 kl seme terapong..
    sejak tuh den dah malas nak bela ikan
    kerana den selalu terfikir,
    tak baik nya den dah la kurung dia dlm tempat sempit
    tak jaga dia elok2
    lama2 dia mati gitew jerk
    jahat kan dens ni
    jiwa kacau kanns…=p

    ps: blog dens tak best kanns
    hahhahaha

  16. April 22, 2010 at 3:10 pm

    re:hengkau terlalu merendah diri laaa
    sedangkan haku suker sangat membaca cara penulisan hengkau yg bersahaja ini
    klu jdik kwn yg real mesti ngm nie
    sbb dpt rasakan kepala hengkau yg blues……….

  17. April 22, 2010 at 3:27 pm

    Hello!

    Ini adalah lawatan balas! Thanx for stopping by my blog tempohari!

  18. April 22, 2010 at 3:33 pm

    kata orang, bela ikan bagus utk terapi minda…. maknanya, pembelalah🙂

    ahaks


Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s


Thunbergia Laurifolia

Thunbergia Laurifolia

Seorang lelaki, sudah lanjut usia, tinggal berasingan di ibukota. Suka bunga-bungaan, tapi bukan jiwang. Suka kereta-kereta, tapi bukan mat rempit. Suka fotografi tapi bukan photographer. Eh, suka suki haku lohh.
April 2010
M T W T F S S
« Mar   May »
 1234
567891011
12131415161718
19202122232425
2627282930  

yang lampau


%d bloggers like this: